Featured
Table of Contents
Diaken Dirk Maria Lichtmis is een mooi moment voor ouders die het doopsel van hun kind(eren) herinnert. De ouders van Jezus gingen naar de tempel met hun 40 dagen oud kindje, Jezus. Op dezelfde wijze brengen ouders ook vandaag hun kindje naar de kerk om het aan God op te dragen in het bijzijn van familieleden en vrienden.
Vele parochies vieren ook met Lichtmis de dopelingen van het afgelopen jaar. Op Maria Lichtmis worden traditioneel kaarsen gewijd en een kaarsenprocessie gehouden vóór de mis; vandaar de naam lichtmis. Ook met het doopsel wordt de doopkaars aangestoken - papieren snoepzakjes kopen. De doopkaars is het symbool van het licht van Christus en de nieuwe levensweg die het kind begint
In het evangelieverhaal van Maria Lichtmis staat de ontmoeting van de wijze Simeon en profetes Hanna met het kindje Jezus centraal. Simeon en Hanna hebben veel geduld moeten hebben voordat ze de langverwachte redder in hun armen als kind konden sluiten. Ook voor ouders vandaag die pas op hogere leeftijd toch hun eerste kleinkind in de handen mogen nemen is dat een ontroerend tafereel.
Zoals het Benedictus en het Magnificat heeft ook deze lofzang een vaste plaats veroverd in de dagelijkse getijdengebeden. In de Willibrordvertaling klinkt het als volgt: Uw dienaar laat Gij, Heer, nu naar uw woord in vrede gaan:mijn ogen hebben thans uw Heil aanschouwd,dat Gij voor alle volken hebt bereid;een licht dat voor de heidenen straalt,een glorie voor uw volk Israël.
Als priester heb ik al verscheidene keren getuige mogen zijn bij het overlijden van een gelovige dat na het samen opzeggen van het Onze Vader de persoon in alle vrede ontslaapt - gepersonaliseerde snoepzakje. Lichtmis is daarom niet alleen een feest voor de kinderen maar ook van ons geloof in Jezus Christus, een licht in ons soms zo woelig leven, een ster die ons richting geeft
De “opdracht” van Jezus in de tempel door de ouders is een voorbeeld om ook onze opdracht als christen au serieux te nemen. In een wereld die voortdurend verandert, waarin technologische vooruitgang en culturele verschuivingen elkaar snel opvolgen, blijft het geloof in Jezus Christus voor veel mensen een bron van kracht, troost en richting.
Eén aspect daarvan is de evolutie in de religieuze praktijken. Terwijl traditionele kerkgemeenschappen nog steeds een belangrijke rol spelen, hebben veel mensen alternatieve manieren gevonden om hun geloof te beleven, zoals onlinediensten, spirituele groepen of informele bijeenkomsten. snoepzakjes xenos. Dit weerspiegelt de behoefte aan flexibiliteit en toegankelijkheid in het uitoefenen van het geloof te midden van een drukke en dynamische levensstijl
Je kan bijvoorbeeld elke zondag de mis in Jette live op YouTube volgen. In België is deze trend nog maar in zijn beginfase. Misschien kan het jonge mensen wel helpen meer aansluiting te vinden bij de kerk en ouderen toch nog de mogelijkheid geven om hun geloof te onderhouden. Daarnaast roept het geloven in Jezus in de moderne samenleving vragen op over ethiek, sociale rechtvaardigheid en politiek engagement.
Ethiek, sociale rechtvaardigheid en burgerzin zouden vandaag, als we de berichten in de media mogen geloven, verloren waarden zijn. Iedereen wil zijn éigen rechten laten gelden en niet meer die van iederéén (doorzichtige snoepzakjes). Wij christenen weten dat Jezus op het kruis zei: “Vader, vergeef het hun. Want ze weten niet wat ze doen!” (Lukas 23,34)
De wereld zou er anders uitzien als onze leiders het volgende zouden toepassen: “Spreek geen oordeel uit, dan zal er over u ook geen oordeel uitgesproken worden. Veroordeel niemand, dan zult u ook niet veroordeeld worden. Vergeef en u zult vergeven worden” (Lukas 6,37). Het geloven in Jezus wordt ook uitgedaagd door een materialistische wereld.
De opkomst van atheïsme en secularisme heeft geleid tot een grotere nadruk op het stellen van vragen en het zoeken naar persoonlijke betekenis en authenticiteit in het geloof. Hoe zou jij de verpakking van snoep verbeteren?. We zijn misschien ook te discreet over ons geloof. Onlangs ontdekte ik, door te vertellen wat ik doe in mijn gemeenschap, dat twee collega’s ook actief zijn in hún kerkgemeenschap
Ondanks alles biedt het geloven in Jezus veel mensen nog steeds hoop, richting en een gemeenschapsgevoel. De boodschap van vergeving, genade en liefde blijft een krachtige bron van inspiratie, ongeacht de veranderende omstandigheden. Gemeenschappen van gelovigen komen samen om elkaar steun te bieden, te bemoedigen en gezamenlijk te groeien in hun geloof, waarbij ze de liefdevolle boodschap van Jezus in hun eigen leven en in de wereld om zich heen proberen te belichamen.
Het omvat het vinden van evenwicht tussen traditie en moderniteit, het stellen van diepgaande vragen en het zoeken naar betekenis te midden van een snel veranderende wereld. En is tegelijk voor velen een bron van kracht, hoop en betekenis in het leven - ramadan snoepzakjes. Dit kunnen we beamen na elke viering die we beleven
Zoals U in Mij bent en Ik in U’ (Joh. 17,21-23). Zo klonk het in Jezus’ smeekbede tot de Vader, toen Hij wist dat het einde nakend was. Hoe schrijnend is dan het contrast met de realiteit die de christenheid nu al eeuwen beleeft. Want wij christenen zijn door de eeuwen heen hopeloos verdeeld geraakt.
Een pijnlijke zaak - snoepzakjes maken. Zo contrasterend met de boodschap die wij willen brengen. De Blijde Boodschap - het goede nieuws dat God van ons mensen houdt - maar die komt met een opdracht: dat wij dan ook zo van elkaar moeten houden. Het begon al aan het eind van de vierde eeuw (in 395), toen het Romeinse Rijk definitief gesplitst werd in het West-Romeinse Rijk (met hoofdstad Rome) en het Oost-Romeinse Rijk (met hoofdstad Constantinopel)
Het grote schisma voltrok zich in de elfde eeuw. Toen waren onder meer geschillen over de pauselijke autoriteit en onenigheid over de liturgie de directe aanleiding voor de scheiding tussen de rooms-katholieke kerk en de oosters-orthodoxe kerken. Tijdens de Reformatie en de Contrareformatie kwam het in het westen in de zestiende eeuw tot een aantal breuken van verschillende aard.
In de twintigste eeuw kregen we er nog eens spontaan ontstane kerken bij, die geen afscheiding zijn van de bestaande stromingen, zoals de zevendedagsadventisten en Jehova’s getuigen. Het is geen gezicht. Zoals wij christenen verdeeld zijn, dat is eigenlijk een aanfluiting van het christelijk geloof. En wat we elkaar in al die eeuwen niet allemaal hebben aangedaan! Dankzij wijze mensen die zagen dat dit niet langer kon, kwam in de twintigste eeuw de oecumenische beweging op.
Aanvankelijk waren het vooral de protestantse kerken die toenadering tot elkaar zochten. Een doorbraak in 1948 was de oprichting van de Wereldraad van Kerken, met protestantse en oosters-orthodoxe kerken als leden, terwijl de rooms-katholieke kerk waarnemer werd - Snoepman. Sinds het eind van vorige eeuw is de oecumenische beweging echter zijn elan wat kwijt
Het idee voor deze gebedsweek met de lange naam komt van een dominee die in 1908 het initiatief nam en christenen van verschillende kerken een week lang liet bidden voor de eenheid. Het idee kreeg uitbreiding over de hele wereld. Naderhand was het elk jaar een andere groep in een ander land die de teksten voor de gebedsweek voorbereidde, onder de gezamenlijke auspiciën van de Wereldraad van Kerken en het dicasterie voor de Bevordering van de Eenheid van de Christenen.
De christenen maken maar 26% uit van alle Burkinezen, maar zij hebben wel het meeste te lijden onder het terrorisme dat Burkina Faso in zijn greep houdt sinds de eerste jihadistische invallen van 2016 in het noorden van het land - snoepzakjes gevuld. Drieduizend mensen kwamen al om het leven, bijna twee miljoen zijn ontheemd en het samenleven tussen de verschillende etnische groepen wordt steeds moeilijker; de nationale eenheid is zoek
Katholieke en protestantse gelovigen bidden samen om verzoening en vrede en werken samen om ontheemden op te vangen, over de verdeeldheid heen. Het is in deze uitdagende omstandigheden dat de verschillende kerken in Burkina Faso op weg zijn gegaan om in gebed en onderlinge liefde te werken aan de teksten voor de gebedsweek.
Ze hebben vertrouwen dat Gods liefde het geweld dat hun land teistert zal overwinnen. ‘Heb de Heer uw God lief en uw naaste als uzelf.’ De Burkinese christenen maakten een goede themakeuze. Ook de wetgeleerde die Jezus wilde ondervragen wist perfect hoe fundamenteel deze opgave is, voor hem net als voor ons christenen.
Zolang je in een ander alleen maar een vreemdeling ziet, iemand die je vrede verstoort en je plannen in de war stuurt, kun je niet zeggen dat je God liefhebt met heel je hart. gepersonaliseerde snoepzakje. Kan ik onbevreesd toelaten dat ik betrokken raak bij een lastige situatie en voldoende liefde en mededogen opbrengen om een mens in nood te helpen? Misschien iets om tijdens de Gebedsweek voor de Eenheid van de Christenen over na te denken
Allen van harte welkom! God is anders dan wij. Ja, dat kennen we wel, maar de vraag is: ‘hoe anders?’. Het antwoord horen we in het sermoen van de profeet Jesaja: “Laat de zondaar zijn weg verlaten en de boosdoener zijn gedachten; en terugkeren naar Jahwe, die zich over hem zal erbarmen, naar onze God, die immers rijkelijk vergeeft.
Dát is het grote verschil: God heeft respect en is vol mededogen. Totaal niet te vergelijken met wat wij daarvan maken. Op die nagel hamert de profeet nog eens extra: “zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo gaan ook mijn wegen uw wegen te boven, en mijn gedachten uw gedachten…” “Keer terug naar Jahweh!”, schreeuwt Johannes de Doper.
De Jordaanoever die hij kiest voor zijn zuiveringsritueel heeft in de Joodse natie een diepe, symbolische waarde. Het is de eerbiedwaardige plek waar zij ooit het beloofde land zijn binnengevallen. Het decor van hun legendarische oversteek van de Jordaan (Jozua 3). snoepzakjes xenos. De roepnaam die de migranten kregen: ‘Hebreeën’, betekent trouwens zoveel als: ‘die van over ‘t water’
Johannes’ roep om hervorming vindt gehoor. Weg met al het lelijke in ons midden. Terug eensgezind Gods wegen bewandelen! Johannes’ doopwater is dus niet te reduceren tot diwaterstofoxide (H2O). Jezus uit Nazareth laat zich dopen. Wij kijken en mediteren lang en diep hoe Jezus aanschuift in de rij van gelukkige zondaars.
Ik beschouw en overdenk hoe Jezus, die al helemaal gericht is op de Vader, zichzelf niet boven ons wil stellen. God-onder-ons is een van ons. De hemel scheurt open; van nu af is er geen scheiding meer tussen God en mens (Pak winst met gevulde snoepzakjes!). En de Geest rust op Hem. God kroont Hem tot Gezalfde, Messias, Christus, Koning, Welbeminde… met de opdracht om armen een blijde boodschap te brengen, gebroken harten te genezen en gevangenen vrij te kopen (Jesaja 61, 1)
We kijken al vooruit naar de afloop: naar Jezus’ doortocht, door lijden en dood (pokemon snoepzakjes). “Daarom ken Ik hem een plaats toe onder velen en zal hij met machtigen delen in de buit, omdat hij zijn leven prijsgaf aan de dood en zich tot de zondaars liet rekenen” (Jesaja 53, 12)
Normaal een dag waarop kinderen langs de huizen trekken om te gaan zingen en oude melodieën weer in ons hoofd klinken. En tegelijk staan we voor het feest van de Doop van Jezus op de zondag erna waarmee we de kersttijd zullen afsluiten en de tijd doorheen het jaar begint.
Hoewel, zo gewoon is ons leven ook weer niet, met allerlei oorlogen, aanslagen en onvrede in de wereld. Laten we eerst nog even meegaan met de Drie Koningen - snoepzakjes sinterklaas sligro. Na de herders zijn de laatste bezoekers aan de stal, de drie wijzen. In de traditie kennen we ze als Melchior, Caspar en Balthasar, of ten minste dat denken we, want er hangt eerder een waas van mysterie rond hen
Vandaar de naam: het Feest van de Openbaring. De Vredevorst is er voor alle mensen van goede wil en deze vreemde bezoekers vertegenwoordigen heel de wereld. De wijzen vormen zo ook het beeld van alle christenen van alle tijden en dus ook van ons. Ze hebben een lange weg af te leggen, net als wij in ons leven.
Latest Posts
Werken Bij Thyssenkrupp - Glassdoor
Gratis Wenskaarten Kerst En Nieuwjaar
Wenskaarten Huwelijk